Seattle - Washington

Det blev ännu en riktigt lång dag i bilen trots att navigatorn visade på ynka sex och en halvtimme för dagens roadtrip. Tidvis långa köer för både olyckor och vägarbeten gjorde att det istället tog tio timmar för att nå Seattle, men väl framme var det skönt att checka in på vårt förbokade hotell Roosevelt som ligger perfekt mitt i stan.

Våra sena ankomst till Seattle gjorde att vi gav oss ut på jakt efter någon trevlig restaurang och ganska snart hittade vi middag och kunde njuta av ett betydligt svalare Seattle än både Kalifornien och Oregon.  Det kändes ganska lugnt trots att det är storstad och jag fick en känsla av både San Fransisco och kanske lite Washington D C , fast i ett mindre format.

Klockan sju var det uppstigning i morse, bäst att vara ute i god tid för olika sevärdheter och Seattles mest kända landmärke är ju Space Needle, byggt 1962, och ett måste för oss att se. Efter snabbfrukost på Starbucks letade vi upp det lilla tåget som går från stationen precis utanför vårt hotell för en ca 2 minuter lång tågresa till priset av 4:50 $ t/r ut till Space Needle.

Väl på plats redan strax efter nio var det knappt ingen kö alls och en ganska snart kom vi upp i hissen för att åka upp den 184,4 meter höga byggnaden. Kul att se, men kanske inte så imponerande som jag trott, vi hade lite otur med vädret som var mulet med lite soldis, men inte helt ovanligt vid havet.

Vi njöt förstås av utsikten och trängdes med alla andra turister, här uppe kan man fika och även äta på restaurangen som ligger i våningen under. Ute vid Seattle Center finns förutom Space Needle flera andra attraktioner som museum, trädgårdar och olika tivoliaktiviteter. Vi tyckte dock att
Space Needle räckte och tog tåget tillbaka till stan för att titta närmare på Pike Place Market.

Mycket folk och en blandning av olika varor, ja det fanns i princip allt och ganska snart tröttnade vi på denna gigantiska anläggning och satte oss på en urmysigt fransk restaurang med utsikt över Elliott Bay och åt magiska musslor med pommes.

Våra ögon drogs mot Waterfront och Pier 57 så efter avslutad lunch vandrade vi nedåt havet mot Miner's Landing där det turistiska Waterfront ferris wheel ligger. Vi köpte biljetter och hoppade in i en vagn som tog oss runt i hjulet för fin utsikt över stora delar av staden.

Vår eftermiddag avslutades med shopping på Macy's och lite andra affärskedjor som naturligtvis finns här i Seattle.
 I kväll tar vi oss nog tillbaka till Pier 57 för middag och en sista kväll här innan vi åter rullar ut med bilen från dyrgaraget, 45 $ per natt, och kör mot de nordligaste delarna av delstaten Washinhton och den efterlängtade North Cascade Highway.